Command and Conquer Tiberium Alliances recenzja

Command and Conquer Tiberium Alliances to produkcja dostępna w darmowa gra strategiczna – zarządzamy bazą, odpieramy ataki nieprzyjaciela i bierzemy udział w wojnie totalnej o bezcenny surowiec Tiberium. W końcu doczekaliśmy się gry strategicznej online w uniwersum C&C!

command_and_conquer_tiberium_alliances_1

Pytanie brzmi GDI czy NOD?
Każdy fan strategii czasu rzeczywistego, musi znać przynajmniej jedną z gier Command and Conquer. Przez wiele lat legendarne już Westwood studio, wydawało gry, będące teraz klasyką, albo przynajmniej bardzo solidnymi pozycjami na rynku. Nieśmiertelny Red Alert, Tiberian Sun, Generals etc. Teraz przyszła pora na Command and Conquer Tiberium Alliances, oferującą zabawę prosto w oknie naszych przeglądarek.

Kolejny raz poszło wojna toczy się o bezcenne Tiberium – z krótką przerwą w serii Red Alert – od niego zaczyna się wszystko, a ten, kto zdobędzie wystarczają kontrolę nad złożami, będzie kontrolował świat. Pierwszym krokiem w grze jest oczywiście wybór – Global Defense Initiative (GDI) albo Brotherhood of Nod (NOD), przyznaje że miałem trudności w zdecydowaniu którą stroną chce zagrać. W końcu zdecydowałem się na Nod. Po prostu lubie Nod i jestem bardzo sentymentalnym człowiekiem.

Jak inne darmowe gry strategiczne, od początku gry towarzyszy nam samouczek, wyjaśniający nam nieco zawiłe menu i mnogość dostępnych opcji. Jest tego dość dużo, a sam samouczek trwa dość długo i nic w tym dziwnego. Towarzyszy nam podczas gry, oferuje misję, wyjaśnia nam podstawy i dodatkowo nagradza cennymi surowcami. Zarządzanie bazą opiera się na doskonale znanych budynkach, które rozwijamy na zasadzie budowanie – podnoszenie poziomu budynku. Podstawą funkcjonowania naszej gospodarki jest zbieranie surowców i budowa niezbędnej infrastruktury; musimy skonstruować Żniwiarki, by zbierały Tiberium oraz specjalne kryształy. Kolejnym bardzo istotnym surowcem jest uzyskiwana z elektrowni energia. Reszta budynków jest zróżnicowana i obejmuje np. lotnisko, klasyczną już Fabrykę Wojny oraz inne unikalne dla danej strony konfliktu budowle. System rekrutacji opiera się na tzw. Army Points, które otrzymujemy w ograniczonej ilości, będące podstawową „walutą” związaną z werbowaniem jednostek do naszych wojsk oraz – co może być zaskakujące – z atakiem innych baz.

command_and_conquer_tiberiam_alliances_3

Kolejnym elementem współczesnych, najlepszych strategii przeglądarkowych jest interakcja z innymi graczami. Od naszej aktywności w tej części gry, zależy znacząco na ile jesteśmy silni, by móc odpowiednio szybko stworzyć własny alians (opcja dla ambitnych), lub dołączyć do jednego z silniejszych (opcja dla tych bardziej leniwych). W grze mamy dostęp do badań, będących bardzo ważnym elementem rozwoju naszej bazy; każda jednostka, wieżyczki obronne czy inne budynki specjalne, wymagają badań by móc je odblokować. Oczywiście badania mają różną cenę, ale są raczej dość kosztowne, dlatego by skutecznie rozwijać naszą bazę, musimy walczyć i plądrować, co stanowić będzie sporą część naszych zysków.

Pierwsza bitwa jaką stoczymy w grze jest bardzo skromna bo z udziałem 2 jednostek po naszej stronie, ale ogólnie gra oferuje ich znacznie więcej bo ok 20 na każdą z dostępnych frakcji. Żołnierze rakietowi, motocykle, czołgi, komandosi, roboty i wiele innych, choć potrzebujemy mnóstwo cierpliwości, by odblokować je wszystkie. Co ciekawe walka rozgrywana jest w rzeczywistym czasie, nie wpływamy jednak bezpośrednio na naszą armię. Wyznaczamy natomiast ich kolejność ataku, następującego w „falach”, przy czym każda fala ma do 9 jednostek. W ten sposób, podczas walki jednostki nacierają na przeciwnika w 9 „ścieżkach”, posuwając się do przodu i walcząc ze wszystkim na swojej drodze, fala za falą. Ideą właściwej strategii jest ustawienie jednostek tak, by miały przewagę nad obrońcami.

command_and_conquer_tiberiam_alliances_2

Grafika i dźwięk? Gra prezentuje się solidnie i oryginalnie. Nasza baza funkcjonuje, co widać, choćby na Żniwiarkach jeżdżących wokół złóż Tiberium. Elektrownie pracują a inne budynki mrugają kolorowymi światełkami. Grze Settlers Online takie rozwiązanie dało sporo życia i tak jest w Command and Conquer. Interfejs jest poprawny i wszystko wydaje się być tam gdzie być powinno, mimo że możemy mieć kłopoty z przyzwyczajeniem się na początku naszej przygody z grą – ilość informacji, przycisków i danych wyświetlających się na ekranie może przytłaczać. Warto podkreślić z kolei muzykę i pojawiające się w grze dźwięki – są łudząco podobne do niektórych gier z serii C&C. Dodaje to grze miłej atmosfery i specyficznego „old-schoolowego” klimatu.

Niestety, ale gra cierpi na podobną wadę jak większość przeglądarkowych strategii, czy gier rodzaju free to play – większość popada w schemat, szczególnie na wyższych poziomach rozwoju naszej bazy. Gra robi się dość powtarzalna, a jeśli chcemy czegoś więcej musimy nastawić swoją cierpliwość na czekanie. Zbieranie surowców oraz podnoszenie naszego poziomu jest straszliwie wolne, choć strategie w przeglądarce przyzwyczaiły nas już do tego. Oczywiście skrótem jest wykup płatnych opcji, tego jednak nie będę komentował.

Grafika
Dźwięk
Grywalność
Mikropłatności

ocena_4_recenzja_gntZalety
Stary, dobry Command and Conquer powraca
Styl graficzny
Muzyka
Duża jednostek
Interesująca mechanika walki

Wady
Powtarzalna i zawiła
Powolny rozwój

 

Werdykt
Command and Conquer to pewna sentymentalna podroż dla nie jednego z nas i dość udana, choć nie pozbawiana wad gra strategiczna. Jej grafika i odczucia jakie pozostawia, nawiązują do klasycznych już odsłon C&C, ale nie jest to oczywiście typowy RTS. Ustawiamy jednostki, a potem walka toczy się sama, tyle że nie mamy bezpośredniej kontroli nad naszymi jednostkami. Interfejs jest w porządku, ale ilość opcji, przycisków i danych, przytłacza szczególnie na początku. Można się do niego przyzwyczaić, ale myślę że twórcy mogliby pewne elementy uprościć. Nie jest to grą idealną, nasz rozwój jest bardzo powolny i jeśli chodzi o awans z poziomu na poziom, i jeśli chodzi o zbieranie surowców.

 

Wasza ocena
[Głosów:0    Średnia:0/5]

 

Command and Conquer Tiberium Alliances recenzja dnia 12 sierpnia 2012 rated 4.0 of 5

komentarze

Przeczytaj inne:
emporea_realms_war_magic_1
Emporea Realms of War & Magic recenzja

Emporea Realms of War & Magic to niedawno wydana darmowa gra strategiczna stworzona dla posiadaczy Facebooka. Świat Emporii czeka na...

Zamknij